No items found.

Diversiteit en inclusiviteit, een interview met Roger Lindberg

Roger Lindberg (eigen foto)

Regelmatig zetten wij een collega binnen defensie met een bi-culturele achtergrond in de spotlight met een blog of VLOG. Voor onze eerste blog staat Roger Lindberg in de spotlight!

Mijn naam is Roger Lindberg, werkzaam bij de afdeling Employability & Reservisten, die deel uitmaakt van het Dienstencentrum Personeelslogistiek binnen DPOD (DOSCO). Ik ben senior adviseur externe contacten & arrangementen sinds februari 2019. Dit is mijn derde functie binnen Defensie sinds mijn indiensttreding 1 oktober 2008.

Ik ben geboren en getogen in Zweden en door de liefde uiteindelijk in Nederland terecht gekomen ca 20 jaar geleden. Ik had snel een baan bij een bedrijf waar de voertaal Engels was. Op het moment dat ik de Nederlandse taal redelijk goed onder de knie had en me goed verstaanbaar kon maken (ook in schrift) ben ik gaan zoeken naar een wat groter Nederlandse bedrijf. Ondertussen heb ik gebruik gemaakt van mijn vrouw’s kenniskring en netwerk en zo doende ben ik bij Defensie terechtgekomen. Als EU-burger in dienst bij Defensie moest er toen toch eerst toestemming van de Secretaris Generaal komen nadat MIVD een uitgebreide onderzoek had gedaan over mijn achtergrond/familie. Ik wist meteen dat Defensie een goede keuze voor mij was. Een groot werkgever biedt veel mogelijkheden en als overheidsinstantie ook vaak met voldoende aanbod vwb intern opleidingen.

Roger over zijn toekomst en zijn (directe) collega’s…..

Mijn collega’s zullen mij beschrijven als een betrouwbaar, rustig en sportief persoon die structuur aanbrengt in het werk en vaak goed nadenkt over hoe en wat mbt de werksituatie. Qua werksfeer en cultuur op kantoor voel ik me thuis en kan ik makkelijk mijn lange werkervaring, ook uit Zweden, goed toepassen in mijn werk. Over ca 7 jaar hoop ik dat ik met pensioen mag. Mezelf verder ontwikkelen in deze periode kan zeker maar dan denk ik meer aan het opdoen van bepaalde vaardigheden en nieuwe taken leren wanneer de mogelijkheid zich voordoet. Nieuwe dingen leren is voor mij altijd belangrijk geweest.

Verder zijn mijn directe collega’s super! De overeenkomsten die we onderling hebben zijn eigenlijk onze verschillen behalve dat velen van ons een achtergrond hebben binnen Human Resources (HR). In die zin zijn we integer, open minded, denken in oplossingen en hebben we een hekel aan onrecht. Met verschillen bedoel ik ieders persoonlijkheid/achtergrond – Surinaams, Kroatisch, getrouwd met een Mexicaan, Yoga-instructeur, militair of burger enz., enz..

Roger over Diversiteit en Inclusiviteit binnen Defensie…..

Een divers team versterkt, in mijn ogen, de output/bijdrage die het team levert, maar door de jaren heen merk ik wel dat hier vooroordelen over zijn intern Defensie. Mensen worden niet gewaardeerd voor wie ze zijn – ze mogen wel meedoen in het werk maar niet meepraten over belangrijke zaken. Dit doet afbreuk op de inclusiviteit binnen Defensie. Zonder het niet altijd te beseffen delen we als mens dezelfde ervaringen/persoonlijkheid/gewoontes in het leven ook als ons achtergrond divers is en dus speelt het “wij – hun” gevoel geen rol hierin. In die zin zijn we gelijk en “horen” we bij mekaar zonder dat de cultuur/opvoeding/geslacht/religie een rol zou moeten spelen.

Inclusiviteit stelt de vraag - hoe ga je om met diversiteit/ hoe is de uitvoering van diversiteit binnen Defensie? Defensie draait op teams, dus de teamleider/leidinggevende/commandant heeft hier een belangrijk rol in. Hoe hoger op in de organisatie dit uitgedragen wordt des te beter. Een goed voorbeeld zou zijn als het hogere management/commandanten actief deelneemt in de W&S, meedoet aan de carrièrebeurzen, zich laat zien op scholen enz. met een verhaal over hoe Defensie omgaat met diversiteit. Het verhaal moet wel kloppen dus zet dat druk op de inclusiviteit intern de organisatie.

In het algemeen is er niet zo’n groot cultuurverschil tussen Zweden en Nederland. Toen ik bij Defensie kwam werken was ik niet bewust van de “cultuurverschillen” tussen de Defensieonderdelen. Mijn ervaring als burger bij DOSCO is dat een “paarse team” voor meer verbinding zorgt bij deze verschillen. Als je open staat voor verbinding dan verdwijnen als het ware je vooroordelen/stereotypering die je als “beperkende grenzen” beïnvloeden. 35 jaar ervaring binnen HR heeft mij zeker gevormd voor wie ik ben en hoe ik in deze wedstrijd sta.

Roger over het MND…..

Door deze blog maak ik mijn eerste contact/ervaring mee met MND. Ik zie MND als een belangrijke “stem” in het meepraten over diversiteit maar vooral over hoe Defensie hiermee omgaat.

Meer lezen

Interessante nieuwtjes

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen binnen het Multicultureel Netwerk Defensie. Ontdek onze initiatieven, successen en verhalen die bijdragen aan een inclusieve en diverse Defensieorganisatie.